Få succes med din næste messedeltagelse

Vi har alle prøvet det – at være gæst eller at være udstiller på en messe. Nogle vil kalde messer outdatet som marketingkanal, men en god messe kan stadig skabe omtale og nye leads, hvis det bliver gjort rigtigt. På en messe kan du møde dine kunder ansigt-til-ansigt, du kan gøre opmærksom på dine produkter eller ydelser og du kan få en snak med de andre udstiller (især relevant hvis du er i B2B-segmentet).
At deltage på en messe kan koste mange penge: Standleje, messemateriale, merchandise, lønudgifter til personale, annoncering osv. så her kommer en række konkrete råd, der kan være med til at gøre din næste messe til en succes.
Sæt et mål for jeres messedeltagelse
Det kan være et økonomisk mål, antal leads, nye målgrupper, strakskunder,
antal uddelt materiale osv.

Invitér gæster til messen via jeres egne kanaler
Brug alle jeres kanaler fx SoMe, annoncer, radioreklame, nyhedsbrev til at informere om, at I kan træffes på messen.
Vis hvad I er gode til
Arbejd’ på standen eller vis før/efter billeder eller brug kundeudtalelser.

Vælg et enkelt tema og hold jer til det
Vælg korte klare budskaber og underbyg med noget visuelt (gerne interaktivt).
Det er okay at være ”den mærkelig”
Tænk ud af boksen og find på noget, der vækker opmærksomhed.

Foto fra SAMMEN-standen på Tøndermessen 2025
Sørg for at der er aktivitet på standen
Konkurrence, demos, interaktivitet, talks eller allerhelst noget gæsterne kan prøve. Gerne noget der opsamler leads.
Vælg materialer og merchandise i en ordentlig kvalitet
Jeres stand afspejler jeres virksomhed, så vær’ omhyggelig med det messeudstyr, produkter, merchandise og skriftlige materiale, I medbringer.
Merchandise (reklameartikler, give aways) er vigtig, men ikke altafgørende.
Tænk over belysningen på standen
God lyssætning skaber stemning og kan ”designe” et afgrænset område på messen.

Tænk ”i højden”
Fx med et højere beachflag end nabostanden, vipler/skilte hængt op osv.
Vælg personale til standen, som synes det er sjovt
At stå på en messe kræver motiveret og udadvendt personale, der er trygge ved opgaven. Personalet skal være bevidste om, at de er virksomheden, når de står der.
Dokumentér din stand
Husk at tage fotos og video fra messen og din stand undervejs. Materialet kan bruges både internt og eksternt, på jeres sociale medier og som huskeliste til næste gang.
Efter messen
Følg op på de kontakter, der er blevet skabt på messen – og gerne så hurtigt som muligt. Og hvad med de mål, I satte jer. Nåede I dem?

Få hjælp af professionelle
En messedeltagelse ligger oftest ud over de normale arbejdsopgaver. Det i sig selv kan være en stressfaktor. Her kan det betale sig at købe sig til en professionel håndsrækning. Hos Saga Kommunikation har vi lavet et utal af messer, events og festivaler – så vi har erfaringen, ideerne og det kreative afsæt. Kontaktinfo her.