Hvorfor er julekommunikation vigtig?
Findes der overhovedet et begreb, der hedder julekommunikation? Ja, i den grad! Både i dit salg og din markedsføring er julekommunikationen vigtig, for det er den tid på året, hvor vi bruger flest penge.
Julen 2023 starter NU, så hvis du ikke allerede er i gang, har du virkelig travlt. Men fortvivl ikke, hvis kreativiteten er på nulpunktet, for her kommer lidt ideer – primært rettet mod dig, der driver detailhandel, webshop, mindre virksomhed eller skriver nyhedsbreve eller SoMe-opslag.
Fortæl om leveringstid og vær ærlig.
Til daglig er vi ikke helt så optaget af, hvornår posten kommer med vores pakker – vi accepterer datoen i det fleste tilfælde. Men lige præcis i december måned er det dit absolut bedste salgsparameter, for ingen ønsker levering af deres julegaver efter jul. Fortæl derfor, hvornår vi kan forvente vores levering.
Pakker du gaverne smukt ind? Eller skal kunderne selv gøre det? Forklar jeres beslutning.
Forventningsafstem med dine kunder på forhånd, så bliver ingen skuffede over, at du har droppet det glittede gavepapir og de kunstfærdige sløjfer i år. Eller vis med et billede hvor lækkert, dine pakker bliver pakket ind, hvis det er den vej, du går.
Fortæl klart og tydeligt om jeres bytteregler (Og lad dem for gud skyld være gode).
Ifølge Dansk Erhverv bytter vi julegaver for ca. 400 mio. kr. hvert år, hvilket svarer til ca. 5% af julehandlen. Især de bløde pakker har byttefeber. For det ER svært at finde den helt rigtige gave til moster Anna i den rigtige størrelse. Det er derfor vigtigt, at den nemt og uden bøvl kan byttes. Se det positive i det: Du får kunder ind i butikken – også efter jul.
Tag afsæt i decembers mærkedage og lav noget særlig.
Det kan være Luciadag, lang lørdag, nisser i gågaden eller juletræstænding. På en B2B-virksomhed, hvor jeg arbejdede, lavede vi vores eget Luciaoptog med virksomhedens store, hyggelige mad-far som Luciabrud. Det var hylesjovt, og blev til en god historie til SoMe.
Giv ideer til gaver baseret på varerne i din butik.
Giv inspiration til gaver og fortæl med alt andet end salgssnak, hvorfor netop denne gave er god. Det kan være gaven til din bedste veninde / gaven til ham, der har alt / gaven til dit kæledyr osv.
Lav en konkurrence, hvor man kan vinde sine julegaver eller andre lækre præmier.
Der er mange måder at udforme en konkurrence på – det kan være som en gåde, en quiz eller via app’en Kahoot! Uanset hvordan du laver den, giver det modtageren/læseren en tiltrængt pause i hverdagen. Det kan vi alle bruge. Men lad være at gør opgaven for svær. Så god tid har vi heller ikke!
Brug julemusik som ventetone.
Har I travlt på telefonerne i december måned, så udnyt ventetiden ved at spille lidt lækkert julemusik, så kunderne bliver i godt humør. Det gør ventetiden mindre irriterende. Men undgå Last Christmas med Wham, der gennem de sidste 4 år har været omdrejningspunktet for legen Whamageddon, hvor det handler om at undgå lige netop det nummer så lang tid som muligt. Du kan læse om legen her.
Lav en jule- eller adventskalender.
Er du rigtig kreativ kan du lave en jule- eller adventskalender med små fif til julen fx en lækker juleplayliste, en god ide til mandelgaven, hvordan man nemt laver julepynt af genbrugsmateriale eller andet, der har med din butik eller virksomhed at gøre. Her er min juleplayliste til inspiration.
Tilbyd en lille julegave, hvis kunderne kigger indenfor i din fysiske butik eller på dit kontor.
Vis hvor hyggeligt, der er hos jer. Tilbyd et glas gløgg og lidt småkager, udlevér en julekalender, et lækkert stykke chokolade eller måske en refleksbrik, så dine kunder kan blive set i mørket.
Skab et flot og iøjnefaldende juledesign.
Her kan jeg opfordre til, at du bruger lidt mønt, og får en grafiker til at lave en fin julegrafik, der kan versioneres til alle de formater og platforme, du bruger. Du kan også udskifte din ellers genkendelige font med en særlig jule-font eller få lavet nogle lækre fotos eller måske en julevideo. Du kan få hjælp fra mine venner her.
Julekort – en glædelig hilsen til de tomme postkasser.
Et gammeldags julekort varmer stadig. Og udsender du det med traditionel post, har du chancen for at få lidt ekstra opmærksomhed, da vores postkasser efterhånden står tomme og nærmest tigger om spændende indhold. Husk at sende ud i god tid – det er jo snailmail – og gør dig umage med teksten, så den bliver personlig og anderledes.
Fortæl hvis du er den velgørende type.
Julen er hjerternes fest, og i december er der er stor fokus på velgørenhed. Hvis du støtter fx Julemærkehjemmet, SOS børnebyerne eller Kræftens Bekæmpelse, vil vi gerne høre om det – især hvis du har en rigtig god forklaring på dit valg, der passer til dig eller din virksomhed.
Ønsk glædelig jul i alle dine tekster– og gerne på en sjov måde.
Nøjes du med at skrive ”glædelig jul og godt nytår” bliver det lidt tamt. Spice din tekst op, så den passer til din virksomhed og din tone-of-voice. Fortæl gerne om, hvad der er sket hos jer i det forgangne år. Det kan gøres på mange sjove måder, og er du helt blank, kan Chat GPT være en virkelig god hjælper. Her er et par forslag til en ny måde at ønske glædelig jul:
Må din jul blive fyldt med varm kakao, ild i brændeovnen og tilstoppede gavesokker.
Jeg ønsker dig en magisk jul med tonsvis af stjerneskud på en frostklar himmel.
Vi smider snebolde af glæde og lader julefreden sænke sig som støvfnug fra en Disney’sk vinterhimmel.
ER TIDEN BEGRÆNSET – Så er hjælpen nær.
Hvis du bliver forpustet og får åndenød over alt det, jeg har skrevet om, hjælper jeg gerne med din julekommunikation. Bare kontakt mig, så laver vi en hurtig indsats, så du også når at få del i julens opmærksomhed.