Husker du at bruge dine glade kunders udsagn i markedsføringen?
Kundeudtalelser = Referencer, citater, anmeldelser, statements, testimonials (Kært barn har mange navne – og et par hemmelige kaldenavne, som kun marketeers bruger) bør være en vigtig del af din markedsføring. Fordelene giver lidt sig selv, men jeg remser gerne op:
Tillid – En positive anmeldelse fra kunder, der har haft en god oplevelse med et produkt eller en tjeneste, øger tilliden til virksomheden. Det er præcis derfor Trustpilot er opfundet. Eller ”leverandør til det kongelige danske hof-betegnelsen” altså: hvis denne varer er god nok til de kongelige, er den også god nok til mig.
Bekræftelse – Vi har en tendens til at søge bekræftelse fra andre, før vi træffer en beslutning. Ved at vise kundeudtalelser, kan virksomheden få kommende kunder til at føle sig mere trygge ved at købe. Vi er jo trods alt flokdyr.
Troværdighed – Kundeudtalelser giver virksomheden troværdighed og gøre den unik. Det kan Google godt lide, og den honorerer straks med god søgemaskineoptimering (SEO) og flere konverteringer.
Hvordan gør man?
Hvis du tænker: ”jeg kan da ikke få mig til at spørge min kunde efter en udtalelse”, kan jeg kun sige: Jo, det kan du sagtens. Hvis kunden ikke ønsker at medvirke, kommer der bare et pænt afslag. Det har jeg dog aldrig hørt om i praksis, for de fleste bliver smigret, ved at blive spurgt. Send en venlig mail og husk at fortælle åbent og ærligt, hvordan og hvor du agter at bruge udtalelsen.
Sådan kan du bruge kundeudtalelser
Du kan bruge kundeudtalelser på flere måder – for eksempel:
På din website, så kommende kunder kan se, hvem du arbejder sammen med.
I et blogindlæg hvor du fortæller om opgaven og omfanget.
I et opslag på SoMe. Husk at tagge eller indsætte et link til kunden.
I en trykt annonce eller som betalt onlineannoncering.
Som grundlag for en kundecase – se eksempel fra Webhuset Ballum her.
I pressemeddelelser, hvor din pointe understreges af din kundes udtalelser som her.
I brochurer og andre tryksager. Det giver ro til øjnene, hvis man stiller udtalelsen op i en anden fototype eller størrelse. Tænk på damebladene. Hvis artiklerne bliver for teksttunge, indsætter de citater for at bryde teksten op og vække nysgerrighed.
Så altså … drop genertheden og spørg dine kunder pænt om lov. Det er gratis markedsføring.
God arbejdslyst!