Synlighed til alle sanser
Et lille fif, hvis du arbejder med markedsføring: Inkludér så mange sanser som muligt.
Sanserne er kroppens formidlere. Det er dem, der nærer vores nervesystem. Det er gennem sanserne, vi skaber følelser, følelser skaber salg – så det er supervigtigt at nurse sansepaletten, når vi snakker markedsføring.
Det er svært at ramme ALLE sanser gennem markedsføring, men prøv alligevel at tænke det ind:
SYNSSANSEN – billeder og tekster påvirker os gennem vores øjne. Det kan være meget følsomt, og give næring til både fantasi og drømme. Den visuelle sans i markedsføringen stimulerer vi gennem vores website, vores blogindlæg, opslag på SoMe osv.
HØRESANSEN – lyd kan udvirke stor påvirkning. Tænk derfor lyd ind i din markedsføring som fx podcast, video, SoMe og website. Men det kan også være musik på svagt niveau i dit showroom, på toilettet, på kontoret, som ventemusik i telefonen eller indtalte tekster til at pushe salget i butikken.
BERØRINGSSANSEN – kan bruges som markedsføringsredskab ved fx messer og kundebesøg. Her snakker vi ikke gramseri, men en kort berøring på armen eller et lille anderkendende klap på skulderen. Det huskes! Berøringssansen bruger vi også, når vi tager tryksager i hånden. Derfor er trykteknikken soft touch (der gør din tryksag silkeblød at røre ved) så populær.
SMAGSSANSEN – sødt, surt, bittert, smagen af fedt eller umami. Alt sammen noget, der ”lagres”. En god smagsoplevelse huskes, så måske er det ikke ligegyldigt hvilket bolsje, du uddeler på en messe eller hvilken kaffe, du serverer til dine kundemøder.
LUGTESANSEN – I vores næser sidder der receptorer, der opfanger dufte. Dufte huskes ret tydeligt, men kan være svære at inkorporere i markedsføringen, hvis man da ikke lige driver en dagligvarebutik, der kan defuse citronduft ud i grøntafdelingen og vanilleduft i brødafdelingen. Men tænk alligevel over det…. forfriskende lavendelduft på dit kundetoilet, en sart benzinduft på værkstedet, den bløde duft af baby i barnevognsbutikken ??
Det er altså en god ide, at indtænke sanserne, når man arbejder med marketing. Og gerne så mange som muligt, da vi tillægger vores sanser forskellig betydning og værdi fra person til person.
Har du gode ideer til, hvordan vi kan stimulerer vores sanser med markedsføring? Så vil jeg rigtig gerne høre om det.
(Har du for øvrigt tænkt over farvernes magiske kraft i markedsføringen? Men det kan vi snakke om senere…)
#markedsføring #sanser #synlighed #salg