Tone of voice: Hvis din virksomhed var en film – hvilken én ville den så være?
Er din virksomhed sådan en Fast & Furious-type. Eller måske Blinkende lygter, Avatar, Forbrydelsens element eller noget helt femte?
Jeg følger med stor iver en flok af Danmarks bedste copywriters, content creators og tekstforfattere. Jeg er fuld af beundring over, hvordan de jonglerer med ord, fletter jokes ind, opfinder deres eget talesprog, og krydrer med emoijs. Det er sjovt, det er rabalder, ja det er nærmest en kunstart på linje med et godt forberedt stand-up-show. Det er Fast & Furious.
For lidt tid siden købte jeg en ny oplader til min telefon. Jeg bestilte den via en webshop, og den kostede vel i nærheden af 100 kroner. Webshoppens Marketing Automation Flow var sat helt rigtig op. Jeg modtog en tak for handlen-mail, en ordrebekræftelse, en lagernotifikation, en pakkemail, en transportørmail og en tak-for-dit-køb-mail. Alle mails var total hypede og overgearede, og tilbad mig nærmest som en gud, der havde reddet firmaet fra konkurs. Det var supersjovt, at tonen var vildere end John MacClanes fra Die Hard, men det fjernede helt fokus fra selve firmaet, jeg kan faktisk slet ikke huske, hvad det hed…
I 99% af de tekstopgaver, jeg laver, ønsker virksomheden, at deres tekster og formuleringer fremstår seriøse og troværdige, fordi de skal afspejle virksomheden, og fordi de skal holde længe. Det betyder ikke nødvendigvis, at de skal være kedelige. Der kan sagtens laves tekster med wauw-effekt, eller tekster der får smilet frem i mundvigen – uden at det tager overhånd. Men teksterne skal passe ind i virksomhedens jargon. Med et fagord hedder det tone of voice, men i virkeligheden handler det mest om fingerspitzgefühl.
Det er en del af det håndværk, det er at lave tekster. Og her bruger kommunikatørerne sikkert mange forskellige kneb og redskaber. En af de metoder, jeg af og til morer mig med, er at definere en opgave eller en virksomhedstekst ud fra en filmtitel eller genre. Det giver et godt praj om, hvor teksterne skal hen.
Jeg har for nylig færdiggjort korrekturlæsning og sprogrengøring af en virksomheds CSR-rapport. Der blev ikke lagt mange kække bemærkninger ind, kan jeg godt afsløre. Her snakker vi nok mere Broerne i Madison County. Det samme gælder den kommunikation, jeg arbejder med lige nu. Her gælder det et politisk topmøde om et vigtigt samfundsemne. Hmmm… her snakker vi måske Fagre voksne verden.
Hvilken film er din virksomhed. Eller hvilken film er du selv?